
Over Bloeiklas
De Bloeiklas is opgericht door Maartje van Daalen. Vanuit haar werk als leerkracht Onderwijs-Zorgcombinatie in het basisonderwijs, zag zij steeds meer kinderen worstelen met onhandige gedachten en hoe hen dat belemmert op school. Bloeiklas is ontstaan uit een verlangen en passie om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling op het gebied van leren, gedrag en mentaal welbevinden.
Talentgedreven begeleiding geven
De begeleiding begint altijd met het opbouwen van een relatie. Zonder relatie geen prestatie. Bloeiklas werkt talentgedreven. Dat betekent dat er gewerkt wordt vanuit de talenten van het kind. En dat zorgt voor zelfvertrouwen en veerkracht. Er wordt achter het gedrag van het kind gekeken. Deze werkwijze zorgt ervoor dat kinderen een deurtje openzetten zodat ik kan onderzoeken waar het zichtbaar (vaak niet wenselijk of blokkerend) gedrag vandaan komt. Samen gaan we op zoek naar de juiste oplossing. Hiermee maak ik een echt verschil, ik zie het kind in zijn totaliteit. Ik draag bij in de groei van het kind als een uniek en bijzonder mens.
Ervaren leerkracht
Vanuit mijn ervaring als leerkracht onderwijs-zorgcombinatie heb ik ervaren dat kinderen vaak de regie zijn verloren en dit op een niet wenselijke manier proberen terug te pakken. Door veel te reflecteren met de kinderen, betrouwbaar te zijn, met ze in gesprek te gaan (relatie), samen doelen op te stellen (autonomie), duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid te scheppen (veiligheid bieden) en een groot portie positiviteit heb ik de kinderen weer tot ontwikkeling zien komen waardoor ze terug konden in het onderwijssysteem. Ik hanteer een traumasensitieve aanpak.
Zorgen
Een leerling wordt bij mij aangemeld als er zorgen zijn over zijn of haar ontwikkeling. Van nature willen kinderen graag leren en het goed doen. Als kinderen merken dat het leren niet lukt, kan de passie voor leren en hun motivatie verdwijnen. De mindset van het kind speelt hierin een grote rol. Daarom leg ik bij kinderen de focus op het proces: op inspanning, leren en doorzettingsvermogen.
Doelen
In de begeleiding werk ik aan de doelen die opgesteld staan in het groeidocument. De begeleiding is afwisselend door gebruik van verschillende leermiddelen, veelal in spelvorm. Ieder kind is uniek met zijn eigen doelen. Ik ben graag aanwezig bij de gesprekken om de voortgang te bespreken. Veelal vindt de begeleiding buiten de groep plaats. Soms kan het fijn zijn om de transfer naar de klas te maken en begeleiding in de klas te geven.
Focus
Door mijn specialisaties richt ik mij vooral bij arrangementen op het gebied van sociaal- emotionele ontwikkeling, het ontwikkelen van een groeimindset en het versterken van executieve functies.
In de Bloeiklas kunnen de volgende onderwerpen aan bod komen:
• Groei mindset vs vaste mindset
• Je talenten en kwaliteiten
• Omgaan met uitdagingen
• Omgaan met fouten
• De leerweg met leerkuilen
• Helpende en onhandige gedachten
• Gevolg van je gedachten RET (Rationeel Emotieve Therapie);
• Leerstrategieën
• Spanning en stress
• Doorzettingsvermogen
• Comfort, lef en paniekzone
• Gevoelens en emoties
• Samenwerken
• Kijken achter gedrag
• Cirkel van invloed
• Breinologie
• Hulpbronnen
• De kring om je heen
• IJsberg illusie
• Concentratie & Motivatie
• Executieve functies
Het doel met de begeleiding is om kinderen veerkrachtiger te maken en met meer zelfvertrouwen het leerproces weer op te pakken.
Bloeiklas zit aangesloten bij Adiona. De beroepsorganisatie voor professionals binnen o.a. het vakgebied kindercoaching.